18. 7. 2023 | 5 minut čtení

Mýtus zvaný brand

Znáte, nejčastější mýty a legendy okolo slova BRAND? Slova BRAND a BRANDING se poslední dobou skloňují všude.

Znáte nejčastější mýty a legendy týkající se slova BRAND?

Slova BRAND a BRANDING se poslední dobou skloňují všude.

Každý z vás, by měl znát pravý význam těchto slov.

Sepsal jsem pro vás mýty a  báje, které slýchávám za posledních 8 let nejčastěji. Od majitelů firem často slýchávám, jak jim někteří marketéři a grafici vysvětlili špatně pojmy brand a branding. Tuto chybu často vidím i na sítích, kde se tyto pojmy hází jeden přes druhý. Lidé jsou pak zmatení a neznají správné informace, které potřebují pro růst svého podnikání a své značky.

V první řadě si tedy dáme malou lekci opakování. 

BRAND = ZNAČKA 

Pojem značka můžete znát také jako pojem obchodní značka, ale moc se nepoužívá. Značka je v podstatě živé vyobrazení vašeho obchodního plánu a strategie značky. Vytváří celkový dojem, kterým působí na veřejnost a vaše zákazníky. Značka má vytvářet hodnotu pro zákazníky. Jejím hlavní smyslem je zajistit, aby vaše produkty, služby nebo firma vytvořily dojem na zákazníky a dostaly se jim do povědomí. Značka je něco jako vaše reputace.

“Značka je niterným pocitem člověka z produktu, služby nebo organizace.” Marty Neumeier

„Značka je příslib, velká myšlenka a očekávání, která spočívají v mysli každého zákazníka ohledně produktu, služby nebo společnosti.“Alina Wheeler

„Vaše značka je to, co o vás říkají ostatní lidé, když zrovna nejste v místnosti.“Jeff Bezos

„Značka je to, co vám zůstane, když vám shoří továrna.“David Ogilvy

BRANDING = STRATEGICKÝ NÁSTROJ PRO BUDOVÁNÍ ZNAČKY

Co je to ten branding? Vím, že často to neví ani lidé, kteří o něm mluví. Osobně jsem v tom měl ze začátku taky trochu zmatek, protože jsem s tímto slovem poprvé přišel do styku v USA. Je to spíš odborný výraz, ale poslední dobou se často skloňuje hlavně ve spojení s grafickou profesí.

Branding je strategický nástroj pro budování značky. Branding řídí vnímání a význam značky v mysli vašich zákazníků. Je to tedy jakékoliv úsilí nebo navržení procesů, které zvyšují hodnotu značky. A slouží také k odlišení značky od ostatních. Branding je tedy mnohem složitější než si myslíte.

Je důležité uvědomit si, že pokud designer říká, že budete spolu dělat branding, tak se tento design tvoří na základě strategie značky.

A TEĎ UŽ SE POJĎME PODÍVAT NA TY NEJČASTĚJŠÍ MÝTY

BRAND je logo a slogan
Logo a slogan jsou součástí značky, ale není to značka.

BRAND je naše reklama
Reklama je součástí vaší značky, ale určitě to není vaše značka. 

BRAND je náš produkt
Produkt může být součástí značky, u některých značek může mít vyšší dosah než samotná značka, ale značka to není.  

BRAND je pouze pro B2C trh
Mýlit se je lidské. Značka není pouze pro B2C (byznys pro koncového zákazníka), značku musíte budovat i ve vztahu B2B (byznys pro byznys). Jen B2B značka se buduje trochu jiným způsobem než značka, která míří jen na koncového zákazníka. 

BRANDING je pouze pro velké firmy
Jak myslíte, že vznikly velké značky? Tím, že pracovali na své značce. Čím dříve se toho ujmete, tím se stává branding jasnější a srozumitelnější. Řešit branding pro malou nebo začínající firmu má úplně jinou strukturu než připravovat branding pro velkou mezinárodní značku. 

BRAND JE HOTOVÝ
Myslíte? Práce kolem vaši značky nikdy nekončí. A začíná prvním dnem, kdy se do toho pustíte.  


Další články

Mohlo by vás zajímat.


Kontakt

Čas na silnější značku?

Začněme společně od byznysu až po branding.

Jakub kantor Certifikáty