Mýtus zvaný brand

Brand, Branding, Vzdělávání

Znáte nejčastější mýty a legendy týkající se slova BRAND?

Slova BRAND a BRANDING se poslední dobou skloňují všude.

Každý z vás, by měl znát pravý význam těchto slov.

Sepsal jsem pro vás báje, které slýchávám, za posledních 7 let, nejčastěji. Od majitelů firem často slýchávám, jak jim marketéři a grafici špatně vysvětlili pojmy brandbranding. Tuto chybu často vidím i na sítích, kde se tyto pojmy hází jeden přes druhý. Lidé jsou pak zmatení a neznají správné informace, které potřebují pro růst svého podnikání.

V první řadě si tedy dáme malou lekci opakování. 

Brand = Značka 

Pojem značka můžete znát také jako pojem obchodní značka, ale moc se nepoužívá. Značka je v podstatě živé vyobrazení vašeho obchodního plánu a strategie značky. Vytváří celkový dojem, kterým působí na veřejnost a vaše zákazníky. Značka má vytvářet hodnotu pro zákazníky. Jejím hlavní smyslem je zajistit, aby vaše produkty, služby nebo firma vytvořily dojem na zákazníky a dostaly se jim do povědomí. Značka je v podstatě vaše reputace.

“Značka je niterným pocitem člověka z produktu, služby nebo organizace.” 

Marty Neumeier

“Značka je příslib, velká myšlenka a očekávání, která spočívají v mysli každého zákazníka ohledně produktu, služby nebo společnosti.”

Alina Wheeler

“Vaše značka je to, co o vás říkají ostatní lidé, když zrovna nejste v místnosti.”

Jeff Bezos

“Značka je to, co vám zůstane, když vám shoří továrna.”

David Ogilvy

Branding = Strategický nástroj pro budování značky

Co je to ten branding? Vím, že často to neví ani lidé, kteří o něm mluví. Osobně jsem v tom měl ze začátku taky trochu zmatek, protože jsem s tímto slovem poprvé přišel do styku v USA. Je to spíš odborný výraz, ale poslední dobou se často skloňuje hlavně ve spojení s grafickou profesí.

Branding je strategický nástroj pro budování značky. V podstatě je to jakékoliv úsilí nebo navržení procesů, které zvyšují hodnotu značky. Slouží také k odlišení značky od ostatních. 

Je důležité uvědomit si, že pokud designer říká, že budete spolu dělat branding, tak se tento design tvoří na základě strategie značky.

A teď už se pojďme podívat na ty nejčastější mýty

BRAND je logo a slogan
Logo a slogan jsou součástí značky, ale není to značka.

BRAND je naše reklama
Reklama je součástí vaší značky, ale určitě to není vaše značka. 

BRAND je náš produkt
Produkt může být součástí značky, u některých značek může mít vyšší dosah než samotná značka, ale značka to není.  

BRAND je pouze pro B2C trh
Mýlit se je lidské. Značka není pouze pro B2C (byznys pro koncového zákazníka), značku musíte budovat i ve vztahu B2B (byznys pro byznys). Jen B2B značka se buduje trochu jiným způsobem než značka, která míří jen na koncového zákazníka. 

BRANDING je pouze pro velké firmy
Jak myslíte, že vznikly velké značky? Tím, že pracovali na své značce. Čím dříve se toho ujmete, tím se stává branding jasnější a srozumitelnější. Řešit branding pro malou nebo začínající firmu má úplně jinou strukturu než připravovat branding pro velkou mezinárodní značku. 

BRAND JE HOTOVÝ
Myslíte? Práce kolem vaši značky nikdy nekončí. A začíná prvním dnem, kdy se do toho pustíte.  

Jakub Kantor

Přečtěte si další články

Rekapitulace roku 2020

Rekapitulace roku 2020

Rok 2020 bych mohl nazvat jako rok změn a uvědomění. Mnoho z nás si uvědomilo, že je třeba zvolnit a myslet na sebe a své blízké. Majitelé značek začali řešit změny a přizpůsobení značky víc než kdy jindy.

Certifikovaný Brand Stratég – MasterClass Level C

Certifikovaný Brand Stratég – MasterClass Level C

Každý rok si stanovuji cíle, kterých chci dosáhnout. A jedním z nich bylo spojit se s Marty Neumeierem a mít možnost probrat svou práci od základních kroků až do hloubky jádra věci. Dnes už určitě víte, že se mi to povedlo.

Masterclass Level C – Brand Specialista

Masterclass Level C – Brand Specialista

Absolvoval jsem MasterClass Level C s Marty Neumeierem a získal jsem certifikát Brand Specialisty. Jsem první a jediný v České republice. Příběh o tom, jak to celé probíhalo, naleznete uvnitř článku.