Název značky je důležitý!

Brand, Podnikání

Často jsem slýchával, že název firmy nebo značky může být libovolný, ale když dojde na lámaní chleba je tomu jinak.

Vybrat totiž správné jméno vaši značky je velmi důležitý úkol. Na to hlavně přijdete při budování značky.

Název, který se špatně vyslovuje a neosloví, totiž může mít důsledek takový, že o vaši značce nikdo nebude vědět.

Každá značka začíná jako menší podnikání, a proto je dobré si říct hned na začátku, jak se “moje” značka bude jmenovat.

Jaký je postup při tvorbě jména značky?

Napište si zadání, zkuste se zamyslet nad svou strategií a konkurencí. Podívejte se na to očima zákazníka a zkuste se vyhnout podobnosti.

Čím se budete chtít odlišit?

Bude se váš název dobře vyslovovat vašim kolegům a zákazníkům?

Jaký trh oslovujete?

Je název v souladu se strategií?

Bude mnoho otázek, které byste si měli položit. Jaké asociace vzbuzuje váš název? To jsou taková slova, která se nějakým způsobem promítnout časem a hlavně ve vašem marketingu.

To, že se název bude líbit vaši manželce nebo blízkému okolí ještě nedokazuje to, že opravdu bude fungovat správně. Takže hlavně, nezapomeňte na svou strategii.

Uvažujte — nápad za nápadem

Sejít se s více lidmi ať už to jsou profesionálové nebo vaši známí je důležité. Každý má své nápady a myšlenky, proč zrovna tento název. Nedělejte ukvapené závěry, vše si zapište a přistupujte k názvům jednotlivě. Máte již sepsané asociace k vašemu názvu? Máte vymyšlená slova? Tak to jste na správné cestě.

Slovní hříčky

Máte sepsáno třeba 20 názvu, ale říkáte si co teď? Teď se do toho pusťte trochu jinak Zkuste si tyto slova přeložit do různých jazyků. Přehazujte písmenka a uvažujte o názvu jako o hře. Hrát si totiž s názvy, se vyplatí! Zkuste používat předpony a různé koncovky nebo jen spojujte slova.

Mnoho velkých značek vzniklo právě touto metodou.

Například: mBank, T-Mobile, Kaufland

Eponymy

Název, který vychází třeba z vašeho příjmení nebo slovního spojení s vašim jménem. Nestyďte se za své jméno je to také vaše osobní “značka”.

Například: Disney, Mc´Donalds, Adidas, Tesla, Burberry, Poner

Popisný název

Název, který vyloženě popisuje co děláte. Může se zdát, že už je to out, ale nikdy to není na škodu.

Například: American Airlines, The Home Depot, Europapier

Akronymy

Vyjadřují spojení počátečních slabik vybraných slov nebo vámi vymyšlených.

Například: Vodafone (voice data phone), Tesco (T. E. Stockwell + J. Cohen), Lego (Leg godt! — překlad z dánštiny — hraj si dobře), HBSC (The Hongkong and Shanghai Banking Corporation Limited — nový název jim pomohl k expanzi do světa)

Asociace

Spojení názvu s asociací vás také může dovést k názvu jako je třeba Red Bull nebo Amazon.

Vymyšlená slova

Napadají vás úplně nová slova? Tak takhle třeba vznikly názvy jako jsou Rolex a Kodak

Doména

Nezapomeňte myslete i na doménu pro své webové stránky. Mnoho jich je dnes obsazených a také by se mohlo stát, že díky tomu váš nový název bude vlastně k ničemu.

Ochranná známka

V neposlední řadě je dobré si svou značku zaregistrovat jako ochrannou známku. Tento krok tady nepodceňujte. Nelze totiž registrovat úplně vše co vám přijde, že je originální.

Vymyslet ten správný název není hračka a musíte na to pamatovat. V dnešní době je mnoho společností a mnoho názvu.

Hlavně pamatujte na tyto otázky:

  • Je název krátký a výstižný?
  • Bude značka zapamatovatelná?
  • Dokážou ho lidé vyslovit a napsat?
  • Nemám podobný název jako konkurence?
  • Má to vztah s tím, co dělám?
  • Budu mít volnou doménu?
  • Lze můj název zaregistrovat?

Každý název má něco do sebe, stoji za tím mnoho práce a “dřiny”. Jeden název jsme dokonce vymýšleli skoro půl roku, ale o tom třeba zase příště.

A pokud budete potřebovat poradit, tak se určitě ozvěte, už jsme s mým týmem “pár” názvu vymysleli.

Děkuji vám za pozornost a budu se těšit zase u dalšího článku.

Jakub Kantor

Přečtěte si další články

Rekapitulace roku 2020

Rekapitulace roku 2020

Rok 2020 bych mohl nazvat jako rok změn a uvědomění. Mnoho z nás si uvědomilo, že je třeba zvolnit a myslet na sebe a své blízké. Majitelé značek začali řešit změny a přizpůsobení značky víc než kdy jindy.

Mýtus zvaný brand

Mýtus zvaný brand

Znáte, nejčastější mýty a legendy okolo slova BRAND? Slova BRAND a BRANDING se poslední dobou skloňují všude. Každý z vás, by měl znát pravý význam těchto slov. Sepsal jsem pro vás báje, které slýchávám, za posledních 7 let, nejčastěji.

Certifikovaný Brand Stratég – MasterClass Level C

Certifikovaný Brand Stratég – MasterClass Level C

Každý rok si stanovuji cíle, kterých chci dosáhnout. A jedním z nich bylo spojit se s Marty Neumeierem a mít možnost probrat svou práci od základních kroků až do hloubky jádra věci. Dnes už určitě víte, že se mi to povedlo.