18. 5. 2021 | 9 minut čtení

Osobní brand aneb člověk jako značka

Osobní brand je nejčastějším skloňovaným výrazem, který můžete potkat v rámci budování své značky. Podíváme se na pár základních informací proč a jak budovat osobní brand. U firem to možná mnozí znáte, ale u své osoby to není o nic jednodušší.

Role Brand Ambassadora ve svém osobním brandu se již nezbavíte.

Podíváme se na pár základních informací proč a jak budovat osobní brand. U firem to možná mnozí znáte, vytvoříte si jméno firmy, necháte si vytvořit logo, spustíte webové stránky, vytvoříte si reklamní materiály a mohl bych pokračovat dále, ale to si nechám až na další článek k brandu jako takovém.

Klíčovou roli při budování osobního brandu hrajete VY, vaše jméno, tvář, celkový image a v neposlední řadě sociální sítě jako jsou Facebook, Instagram, Twitter a LinkedIn, díky kterým se dnes můžete propojit a ukázat celému světu.

Vezmeme to postupně, jméno už máte (pokud nevystupujete pod pseudonymem), dále máme vizuální stránku (oblečení, účes a vystupování), u které můžete být přirozený nebo si svou image můžete “nastavit” (mnohdy lze vidět u hudebních umělců), ale to záleží jen na vás. Jedním z hlavních bodů je také komunikace a profesionalita ať už online (sociální sítě) nebo offline (lidé, s kterými se setkáváte). Musíte si najít rybníček, v kterém se vám plave nejlépe. Jak to myslím? Já třeba osobně dávám přednost FB a Twitteru než Instagramu a LinkedInu. Jeden z nejdůležitějších poznatků, jelikož žijeme v digitálním věku, tak nejzásadnějším komunikačním kanálem jsou sociální sítě. Pracujte na svých profilech na sociálních sítích, přidávejte zajímavé věci ze svého pracovního i osobního života (lidi to opravdu zajímá, i když nemáte moc sledujících tak dosah může být obrovský), viz. má osobní zkušenost, kdy člověk, který sociální sítě nemá, věděl o mém úspěchu, protože se s ním o tuto informaci podělili ostatní, kteří Facebook mají.

Dejte všem vědět co děláte a jak to děláte, ale zase to nepřehánějte na svých osobních profilech, protože se může se stát, že si vás přátele zablokují. Osobně mám zkušenost, kdy má klientka šla tzn. “přes mrtvoly” a denně sdílela svou práci minimálně 4x až 5x, kamarádi si ji blokovali, ale ovoce to přineslo a dnes je to známa značka, o které má povědomí mnoho lidí a také jsou z nich mediálně sledované osobnosti (televize, časopisy, noviny).

Na své cestě, osobním brandem, by z vás měla být osobnost ve svém oboru jako třeba Leoš mezi moderátory nebo Paul Rand mezi logo designéry. Samozřejmě, že ne každému se to povede, ale pamatujte, že základem je najít cestu ze své komfortní zóny.

Všechna tato spojení vám mohou dát silný nástroj k tomu, aby jste se odlišili od konkurence, protože každý jsme jiný a také vystoupíte ze zóny neznámé bytosti. Můžete se připravit, že vás budou lidé vnímat jinak, budete mít více práce a také se vám otevírají další možnosti nové spolupráce. Samozřejmě neusněte na vavřínech, brand je třeba budovat jeden nebo dva příspěvky vám stačit nebudou.

Nyní je čas na otázku, PROČ?

Proč byste měli budovat osobní brand, trávit čas nad sociálními sítěmi, připravovat si nějaké své brandingové materiály a budovat své projekty? Tak právě kvůli této otázky, tady nejste!

To vše budujeme, protože to chceme! Chceme být součástí našeho podnikání, chceme být respektováni ve svém oboru a hlavně chceme prodávat své služby/ produkty. A to bez své odbornosti a “popularity” lze dokázat jen s těží. Díky svému brandu také dokážete promlouvat k tisícům a někteří i k miliónům sledujících, tato konkurenční výhoda je ve finále silnější než leták do schránky nebo marketingový email asistentce ředitele. Taktéž vám to pomůže usnadnit cestu  při navyšování cen za služby/ produkty. Ve finále máme každý jiný cíl, ale důležité je mít ten cíl stanovený.

Dnes to je takový úvodní speciál, kdy jsem si pro vás připravil pár rozhovorů se zajímavými osobnostmi z úplně rozdílných oborů.

Můžete se těšit na Jana Freiera (Fotograf), Michala Mikuláška (Business strateg), Veroniku Wisiorkovou (Zdravý životní styl) a Jiřího Haláka (svatební DJ).

Jak Freire

Michal Mikulášek

Veronika Wisiorková

Jiří Halák

JAN FREIRE – PROFESIONÁLNÍ SVATEBNÍ FOTOGRAF ŽIJÍCÍ V USA (FLORIDA)

1, Jaký byl tvůj důvod k tomu, aby jsi začal budovat svůj osobní brand?

Absolutně jednoduchý, každý kdo se narodí má svůj osobní brand a závisí jen na tom, jak ten osobní brand vymakáš. Hodně důležitá věc v dnešní době jsou sociální media. V dnešní době bez osobního brandu, hodně těžko rozjedeš bysnyz/ značku, který by měl vydělávat a uživit tě. Samozřejmě, že v případě kdy máš desítky tisíc dolarů na propagaci, tak ten osobní brand může jít do ústraní a vybuduješ si to co potřebuješ. To je samozřejmě jasné, ale díky svému osobnímu brandu, který si vybuduješ pak můžeš roztočit jakékoliv podnikání. Proto jsem si svůj osobní brand vybudoval, abych mohl dělat to co mě baví.

2, Pocítil jsi nějakou změnu na svém okolí, když jsi začal pracovat na svém osobním brandu?

Jasně, že jo! Osobní brand je buď slabý a neví o tobě nikdo, nebo je silný a ví o tobě všichni. Záleží jak si ho vybuduješ a jak ho postavíš. Když jsem byl doma (Slovensko), tak ten osobní brand byl velmi silný, bylo to hodně vidět na sociálních médiích, kde to šlo hlavně vidět na engagementu (marketingová strategie) a podpoře okolí, znalo mě spoustu lidí a všichni věděli co dělám. Bylo to úžasné (nepopsatelný pocit). Nyní na Floridě (přestěhováni do Miami) jsem si to musel vybudovat úplně od samého začátku. Začínal jsem v podstatě znovu a nebylo to snadné. Byl zde velký rozdíl a to hlavně mezi lidmi, Florida prostě není Slovensko. Musel jsem se připravit, že oslovit jeden stát nebo jednu metropoli nebude vůbec snadné. Buduji svůj brand od začátku, co jsem se přestěhoval a po 5 letech co tady jsem je změna určitě znát. Nyní mě začínají znát i lidé v New Yorku a neustále se posouvám kupředu.

3, Jaký je cíl tvého osobního brandingu? (např. zvýšení povědomí o tvé osobě nebo třeba navýšení své cenové politiky za své služby nebo produkty, atd., díky své popularitě?

Tyto dvě věci spolu absolutně souvisí, protože těžko se ti navyšují ceny, když o tobě lidé neví a neznají tě. Cokoliv děláš, tak cíl tvého osobního brandingu by měl být ten, že se staneš celebritou ve svém oboru. Až pokud se ti tohle povede, tak jsou lidé ochotni ti zaplatit cokoliv, protože jsi známý a svému oboru rozumíš. Kdo ve svém oboru dosáhl značné popularity, tak se v tom určitě vyzná.

Jan Freire ve Forbes.

MICHAL MIKULÁŠEK – BUSINESS STRATEG

1, Jaký byl tvůj důvod k tomu, aby jsi začal budovat svůj osobní brand?

Abych byl upřímný, tak na začátku to nebylo něco konkrétního. Já to bral dokumentování mé cesty od začátku mého podnikání tzn. od listopadu 2012, až později o půl roku později jsem založil web a fanpage na FB. V té době mít fanpage mohli jenom modelky a fotbalisti, takže si dokážeš představit jaká vlna posměchu se zvedla tehdy ještě na mé střední škole. Rozhodně však mohu zhodnotit, že za těch více, než 5 let v podnikání to bylo jedno z top 3 nejlepší rozhodnutí, co jsem udělal a rozhodně se mi už násobně vrátilo. 

2, Pocítil jsi nějakou změnu na svém okolí, když jsi začal pracovat na svém osobním brandu?

Rozhodně ano. Největší sílu jsem nezažil spojenou s fanpage (FB), webem nebo dokonce virálním videem, ale s osobním FB profilem. Když přidáváte příspěvky z osobního života v kombinaci s blogováním v příspěvcích přímo na FB, tak změna mých obchodní přátel mě, až zarazila…

3, Jaký je cíl tvého osobního brandingu? (např. zvýšení povědomí o tvé osobě nebo třeba navýšení své cenové politiky za své služby nebo produkty, atd., díky své popularitě?)

Říká se, že brand by měl být konstantní v rámci message a to je s osobním brandem ještě těžší, když člověk se neustále mění, vyvíjí a posouvá. Od začátku jsem se profiloval jako Networkingový marketingový profesionál, protože jsem začínal v tomto odvětví a prakticky mě nejenom vychovalo, ale hlavně jsem díky němu obletěl svět se svými přednáškami a dal mi svobodu.

Během minulého roku 2017 jsem se hledal a v září se úspěšně našel. Cíl je doslova obsadit kategorii #BusinessStrateg v Česku i v mé rodné krajině na Slovensku. Mám už desítky klientů, kterým jsem znásobil jejich příjmy a teď to stejné dělám s firmami. Uvidíme kde to bude na konci roku 2018 každopádně do té doby, chci více skrze svou osobní značku dávat, dávat, dávat hodnotu.

VERONIKA WISIORKOVÁ – ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL

1, Jaký byl tvůj důvod k tomu, aby jsi začal budovat svůj osobní brand?

Nevnímám a vlastně jsem asi ani nikdy nevnímala, že vlastně osobní značku buduji. Chtěla jsem jen, aby když někdo najde moje články a bude z nich mít dobrý pocit, třeba v něčem pomůžou nebo si jen něco podle mě zdravého upeče, aby prostě věděl, kdo za tím stojí.

2, Pocítila jsi nějakou změnu na svém okolí, když jsi začal pracovat na svém osobním brandu?

Když se malinko rozrostlo povědomí, kdo jsem třeba i mezi lidi se kterými se osobně neznám, stane se mi občas, že se ke mě někdo na veřejnosti přihlásí a já pak marně přemýšlím odkud se známe, až mi dojde, že se vlastně neznáme. Ale, vždy mě to moc těší. Pojí se s tím taky větší náhled do soukromí, takže někdy nemám co vyprávět, protože kamarádky si to už všechno přečetly na sociálních sítích. Pokud se bavíme o pracovní rovině, tak určitě více nabídek ke spolupráci.

3, Jaký je cíl tvého osobního brandingu? (např. zvýšení povědomí o tvé osobě nebo třeba navýšení své cenové politiky za své služby nebo produkty, atd., díky své popularitě?)

Jak už jsem zmiňovala mým cílem je, aby lidé věděli kdo stojí za těmi články. Chtěla bych zvýšit povědomí o své osobě, aby mé jméno působilo důvěryhodně a abych to pak mohla zúročit a pomáhat dál lidem, aby se cítili dobře. To, že by to případně mohlo zvýšit finanční příjem vnímám jen jako příjemný bonus.

JIŘÍ HALÁK – SVATEBNÍ DJ

1, Jaký byl tvůj důvod k tomu, aby jsi začal budovat svůj osobní brand?

Myslím si, že každý kdo se něčemu věnuje naplno by měl myslet také na vytvoření a následné sjednocení své identity. Mám pocit, že většina živnostníků/podnikatelů má pocit, že „značka“ je jen pro velké společnosti, ale opak je pravdou. Já vnímám budování brandu jen jako jeden krok na cestě vzhůru. Jako krok, který se nevyplácí přeskočit.

2, Pocítil jsi nějakou změnu na svém okolí, když jsi začal pracovat na svém osobním brandu?

Určitě ano. Vedle příjemného pocitu, že se sám posouvám někam dál jsem téměř okamžitě zaznamenal pozitivní ohlasy ze strany jak klientů tak dokonce i kolegů z oboru, z nichž někteří vycítili smysl mého snažení a vydali se podobnou cestou – vytvořit svou značku, která bude reprezentovat.

3, Jaký je cíl tvého osobního brandingu? (např. zvýšení povědomí o tvé osobě nebo třeba navýšení své cenové politiky za své služby nebo produkty, atd., díky své popularitě?)

Snažím se pravidelně své služby zlepšovat, zvyšovat kvalitu a s ní pochopitelně i cenu. Tyto kroky by se neobešly bez reklamy a ta zase nejde dost dobře zpracovat bez jasného brandu. Jeho vytvoření tak vnímám zpětně jako naprostou samozřejmost a umět vrátit čas – věnoval bych se této problematice již mnohem dříve!

Děkuji vám za pozornost a budu se těšit zase u dalšího článku.


Další články

Mohlo by vás zajímat.


Kontakt

Čas na silnější značku?

Začněme společně od byznysu až po branding.

Jakub kantor Certifikáty