14. 3. 2024 | 10 minut čtení

Zážeh: Jak využít sílu brandu ke zvýšení prodeje

Martin Hurych si mě pozval do svého podcastu Zážeh, který osobně vnímám jako sondu do B2B. S Martinem jsme probrali branding v B2B – ten se vlastně od B2C vůbec neliší, protože něco jako B2B brand neexistuje.

V podcastu jsme nejprve posluchačům osvěžili, co je to branding a co ne. Došlo i na to, jak jsem se hned na začátku kariéry branďáka spálil, co z brandingu firmy mají, jak se dá měřit nebo co znamená pravidlo tetrisu.

Proč je NHL nejlepší hokejová liga na světě?

Není tajemstvím, že NHL patří vedle značek jako třeba Audi nebo Tommy Hilfiger mezi moje oblíbené značky. Na NHL pravidelně jezdím a musím říct, že je to opravdu silná značka. Tu tvoří jak samotná úroveň soutěže, kde je velký tlak  na komplexnost hráčů (skvělé přihrávky, střely…), tak i to, jak se značkou pracují. NHL je jenom přece snem malých kluků už v době, kdy si ještě vůbec neuvědomují technickou kvalitu soutěže. To je ukázka skvělého brandingu.

Jak jsem se dostal k brandingu

Zhruba před 10 lety jsem v Miami prezentoval „branding“ jedné z největších stavebních firem, která zastřešovala veškeré stavební práce a údržbu města. Branding uvádím záměrně v uvozovkách, protože jsem jim vlastně prezentoval jen vizuální identitu, což mi samozřejmě ihned dali najevo. Tam jsem se tedy poprvé spálil a od té doby jsem se začal hodně vzdělávat. Jak to tenkrát v Miami dopadlo? Dozvíte se přímo v podcastu Zážeh.

Tím se dostáváme k tomu, že v České republice bohužel platí brand = logo. A to je problém, který s Martinem probíráme trochu více do hloubky. Firmy si totiž myslí, že na branding potřebují designera. Jenže brand tvoří všechno, co děláte do firmy i z firmy ven. Je to především o pocitu, jak lidé vnímají vaši značku. Branding tak kromě vizuální stránky proniká například i do řízení firmy nebo do práce s vizí a hodnotami. Díky tomu umožňuje řídit právě pocity lidí při vnímání vaší značky. Brand specialista je tedy člověk, který musí opravdu znát i byznysovou stránku firem. 

„Buď firma nabízí nejnižší ceny nebo dělá branding.“

Pokud vás zajímají další mýty okolo brandu a brandingu, doporučuji vám přečíst článek Mýtus zvaný brand. Troufnete si tipnout, v čem se shodli Martin Hurych a Jeff Bezos? Pokud to nechcete hledat v podcastu, najdete to i ve zmiňovaném článku.

Pokud zákazník zná vaši vizi, vždycky vám odpustí

Branding může být natolik silný, že vám dokáže „vyřešit“ problémy. Vzpomeňte si třeba na Teslu a její nehodu při autonomním řízením vozu. Nebo řekněme, že bychom našli i spoustu problémů týkajících se kvality vozů obecně. Ale díky silné značce a její vizi jim zákazníci pravidelně odpouštějí. 

Jedinečná značka se těžko kopíruje. Pokud máte silný brand, je úplně jedno, jaké číslo se nachází na konci cenové nabídky. Branding vám pomůže vymezit se bez ohledu na to, jak moc je (nebo není) váš obor atraktivní. To se samozřejmě dříve nebo později projeví i na zisku. Jde to ale měřit i dalšími způsoby, které jsme probrali v podcastu. To mě přivádí k pravidlu tetrisu, které rád přirovnávám k brandingu:

„Když zapadnete, zmizíte.“

Pravidlo tetrisu přesně definuje rozdíl mezi firmami, které branding řeší a které nikoliv. Firmy by měly vnímat branding, případně  rebranding jako investici, nikoliv jako marketingový náklad. Se značkou je ale potřeba pracovat neustále, nejde o jednorázovou investici. Mezi zdárné české příklady, které dělají branding dobře, patří značky jako Zásilkovna, Freelo nebo třeba Alza. Ze zahraničních zmiňuji Salesforce. Koho dál?

„Branding není o tom, kým jste, ale kým se stanete.“

Co v podcastu Zážeh ještě uslyšíte

Má slovo branding český překlad? Dá se značka pozicovat jinak na různých trzích? Jaký je rozdíl mezi brandingem a marketingem? Jaký je podle mě největší problém českých firem? A jakou roli hrají v brandingu zákazníci? To všechno ještě v podcastu Zážeh zazní.

Pro majitele firem jsme v Kantor Studio jako bonus pro podcast připravili Brand Checklist, který si můžete zdarma stáhnout.

Celý podcast můžete zhlédnout na webu Martina Hurycha a také poslechnout na platformách Spotify, Apple Podcast, Google Podcast nebo Audioboom. Nebo se mrkněte rovnou tady. 


Další články

Mohlo by vás zajímat.


Kontakt

Čas na silnější značku?

Začněme společně od byznysu až po branding.

Jakub kantor Certifikáty