1. 7. 2024 | 10 minut čtení

Mladý Svět: Síla značky je o byznysu

Přijal jsem pozvání k rozhovoru do legendárního časopisu Mladý svět, který vychází již od roku 1959. V rozhovoru jsme se zaměřili na mou nejsilnější disciplínu branding a budování značek. Co v rozhovoru zaznělo? Tady máte malou ochutnávku.

Přijal jsem pozvání k rozhovoru do legendárního časopisu Mladý svět, který vychází již od roku 1959. V rozhovoru jsme se zaměřili na mou nejsilnější disciplínu branding a budování značek. Co v rozhovoru zaznělo? Tady máte malou ochutnávku.

Kvalita produktu versus branding

Můžete se setkat s názory, že základem silné značky je kvalitní produkt. To je do jisté míry pravda. Ale klidně můžete postavit opravdu silnou a prémiovou značku na zdánlivě obyčejném produktu, jako je voda v plechovce. 

„Pokud váš produkt nikdo nezná a nikoho nezajímá, může být sebelepší a stejně se nebude prodávat.“

Značka Liquid Death vydělává miliardy, zejména díky brandingu. Často se opakuji, ale značka se nerodí přes noc. Je to dlouhodobý proces, na kterém je potřeba usilovně pracovat.

Mýty v brandingu

Detailněji jsem se této problematice věnoval v mém článku Mýtus zvaný brand, ale došlo na ni i v tomto rozhovoru. Mnozí vnímají branding jako věc, která se nějakým způsobem nastaví a brand je hotový. Někteří si dokonce myslí, že brand = logo. Jenže ono to tak není ani zdaleka. Představte si branding jako budování pověsti. Vaši pověst zcela jistě ovlivní konkrétní kroky, na kterých můžete na nich stavět. Ale pak je potřeba, se svou pověstí neustále pracovat, aby se na vás nezapomnělo. I tradiční značka může zkrachovat, pokud se s ní nepracuje.

Práce se značkou rovněž zvyšuje vaši krizovou odolnost pro případ, že učiníte strategicky špatné rozhodnutí. Zákazníci vám to snáz odpustí nebo vás v době krize podrží. Dále nejčastěji slýchám, že brand je produkt, brand je reklama, brand je pouze pro B2C nebo že branding je pouze pro velké firmy. To samozřejmě také není pravda.

Český a světový pohled na branding a marketing

Každý trh je specifický, ale největší rozdíl vidím v investicích do marketingu a brandingu. V zahraničí jsou investice samozřejmě vyšší, protože firmy vidí v brandingu a marketingu mnohem větší potenciál než u nás. Dle mého názoru se liší i celkový pohled na věc. Zatímco zahraniční klienti vnímají marketing daleko komplexněji, u nás se často zaměňuje za reklamu na Google nebo na sociálních sítích.

„Největší rozdíl v rámci online prostředí bude v tom, že máme vlastní vyhledávač Seznam.cz. To v zahraničí nikdo nemá.“  

Co dalšího se v rozhovoru dočtete

V rozhovoru došlo na spoustu dalších zajímavých dotazů. Mimo jiné se dočtete, jaké jsou mé oblíbené české značky, které z nich už můžeme považovat za tradiční, co je podle mě na marketingu v poslední dekádě nejtěžší nebo jako knihu doporučuji přečíst všem, kteří to myslí se svou značkou vážně. 

Zajímá vás také, co vidím jako největší problém českých majitelů firem a jaké z něj existuje východisko? 

Kouzlo brandingu v 6 bodech

Na závěr vám zde přikládám bonus v podobě 6 hlavních bodů, které mají zásadní vliv na to, zda se lidé ztotožní s vaší značkou.

Vytváření loajality

Ze zákazníků se stávají brand ambasadoři, ovlivňují své okolí, aby si to také koupili. 

Emocionální spojení

Ztotožnění se značkou vytváří silnou emocionální vazbu. Zákazníci, kteří se emocionálně spojují se značkou, často vnímají její produkty jako prodloužení své identity a hodnot, což zvyšuje hodnotu značky v jejich očích.

Odlišnost/jedinečnost na trhu

Ve vysoce konkurenčním prostředí může být pro značky obtížné odlišit se pouze na základě produktů nebo služeb. Když se zákazníci ztotožní se značkou, pomáhá to značce odlišit se od konkurence na základě jejích jedinečných hodnot a příběhu.

Cena

Značky, se kterými se zákazníci ztotožňují, jsou méně citlivé na cenovou konkurenci. Zákazníci jsou ochotni platit prémiové ceny za produkty značek, které odrážejí jejich osobní identity nebo hodnoty, čímž se snižuje tlak na značku, aby soutěžila pouze o cenu.

Krizová odolnost

Když značky vybudují silnou emocionální vazbu se svými zákazníky, jsou lépe vybaveny k překonání případných krizí nebo negativních událostí. Zákazníci, kteří se ztotožňují se značkou, jsou často ochotni ji podpořit i v těžkých dobách. Covid tomu byl krásnou ukázkou. 

Sociální dopad a udržitelnost

Značky, které se zaměřují na sociální odpovědnost a udržitelnost, mohou přilákat zákazníky, kteří se s těmito hodnotami ztotožňují. Tento typ ztotožnění podporuje větší sociální zapojení a zvyšuje povědomí o důležitých otázkách.


Další články

Mohlo by vás zajímat.


Kontakt

Čas na silnější značku?

Začněme společně od byznysu až po branding.

Jakub kantor Certifikáty